برنامه نویسی بلوکی
نوشته شده توسط : مهراب مدیری

کدگذاری مبتنی بر بلوک

آیا می خواهید بدون تایپ (مجازی) چیزی کدنویسی کنید؟

 

کد نویسی مبتنی بر بلوک به این معنی است که به  برنامه نویسی بلوکی جای تایپ یک زبان برنامه نویسی، قطعات اره مویی مانند را با هم بکشید و رها کنید تا با استفاده از ابزارهایی مانند Scratch یا Thunkable چیزهایی بسازید.

 

کدگذاری مبتنی بر بلوک چگونه کار می کند؟

کدگذاری مبتنی بر بلوک با کشیدن «بلوک‌های» کد برای برنامه نویسی بلوکی  ساختن برنامه‌هایی که می‌توانند کارها را انجام دهند، کار می‌کند. طیف وسیعی از انواع مختلف بلوک وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد، و اغلب آنها نکاتی دارند (مانند اره منبت کاری اره مویی) که در آنها با هم قرار می گیرند.

 

در زیر نمونه ای از کدهای Thunkable آورده شده است، ابزاری که به شما امکان می دهد برنامه های ساده بسازید. رنگ‌های مختلف بلوک‌ها عملکردهای متفاوت خود را نشان می‌دهند: بلوک زرد یک «رویداد» است که به دنبال زمانی است که روی دکمه‌ای کلیک می‌شود، و سپس بلوک بنفش متصل به آن یک بلوک صوتی است و وقتی به آن گفته شود صدایی پخش می‌شود. بلوک زرد

 

کد Thunkable که می گوید وقتی دکمه کلیک می شود برنامه نویسی بلوکی  در Sound call Play انجام دهید

نمونه ای از کد Thunkable برای پخش صدا با فشار دادن یک دکمه.

ویژگی های کدگذاری مبتنی بر بلوک

فرقی نمی‌کند از Scratch، Thunkable یا ابزارهای کدنویسی مبتنی بر بلوک دیگر استفاده می‌کنید، این ابزارها معمولاً ویژگی‌های مشابهی دارند که عمدتاً بر اساس مفاهیم کدنویسی است که در زبان‌های کدنویسی تایپ‌شده نیز خواهید یافت.

 

همه آنها تمایل دارند حول دو عنصر بچرخند: ایجا برنامه نویسی بلوکی د رابط بصری که کاربر با آن تعامل خواهد کرد و کنار هم قرار دادن بلوک هایی که کد را تشکیل می دهند.

 

طراحی رابط

اجرای کد

خراش

Scratch یک ابزار کدگذاری مبتنی بر بلوک است که برای مبتدیان و زمینه های آموزشی طراحی شده است که به شما امکان می دهد بازی ها، انیمیشن ها و داستان های تعاملی ایجاد کنید.

 

نمونه خراش با یک کاراکتر گربه که با کلیک کردن روی یک دکمه حرکت می کند

Scratch به شما امکان می دهد چیزهایی را روی صفحه کنترل کنید، مانند حرکت دادن اسپرایت یا پخش صدا.

برای استفاده از Scratch، برای یک حساب کاربری رایگان در وب سایت Scratch ثبت نام می کنید و سپس شروع به ساخت کد در مرورگر وب خود می کنید. شما می توانید پروژه  برنامه نویسی بلوکی های کدنویسی خود را ایجاد کنید یا پروژه های دیگران را مشاهده و "ریمیکس" کنید تا ببینید چگونه کار می کنند.

 

Scratch برخی از آموزش های خود را دارد، یا م آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان ی توانید از مواد Scratch ما در زیر برای شروع استفاده از آن استفاده کنید.

 

 

کدنویسی کامل با اسلایدهای اسکرچ در اسلایدهای گوگل

 

کدنویسی با برگه تقلب Scratch (و راهنمای بلاک ها)

 

 

اسکرچ زین: بازی بسازید!

یک مجله قابل چاپ که ما ساخته ایم که اصول استفاده از  برنامه نویسی بلوکی Scratch را به شما آموزش می دهد.

تمرینات

اگر می‌خواهید ابتدا پروژه‌های Scratch را مشاهده کنید، پروژه‌های Scratch را امتحان کنید، و سپس ایده‌های خود را بیاندیشید، این برگه تمرین Scratch به شما پیشنهاد می‌دهد تا از کاوش سایر خلاقیت‌ها به ساختن خودتان بروید.

 

کدنویسی با تمرینات اسکرچ

قابل تامل

Thunkable یک ابزار کدنویسی مبتنی بر بلوک برای ایجاد برنامه های تعاملی ساده، مانند بازی های کوچک است. همچنین می‌توان از آن برای افزودن ویژگی‌هایی مانند تبدیل متن به گفتار و تشخیص تصویر استفاده کرد، زیرا بلوک‌هایی با ویژگی‌های خاص دارد.

 

برای نمونه سازی ایده ها و فکر کردن به آنچه ممکن است برنامه نویسی بلوکی  برای کارکرد یک برنامه نیاز داشته باشید، بدون نیاز به یادگیری یکی از زبان های برنامه نویسی مورد استفاده برای توسعه برنامه ها خوب است.

 

همچنین برای فکر کردن به اینکه چگونه یک برنامه را برای کاربران خود کاربردی می کنید مفید است، زیرا می توانید برنامه خود را به صورت زنده در مرورگر وب خود آزمایش کنید تا ویژگی هایی را که به آن می دهید امتحان کنید.

 

ابزار مشابه Thunkable MIT App Inventor است که یک ابزار ایجاد برنامه مبتنی بر بلوک است که به جای برنامه‌های تجاری بر زمینه آموزشی متمرکز شده است. این رابط کاربری برنامه نویسی بلوکی  متفاوتی با Thunkable دارد، اگرچه ویژگی‌ها مشابه هستند، بنابراین ممکن است بخواهید کشف کنید که کدام یک برای نیازهای شما مناسب‌تر است.

 

 

اسلایدهای کامل Thunkable در Google Slides

 

ویژگی های کلیدی Thunkable

تمرینات

این تمرین‌ها که مطابق با کارگاه Thunkable ما طراحی شده‌اند، به شما کمک می‌کنند یک برنامه دو منظوره بسازید که می‌تواند بگوید کاربر چه تایپ می‌کند و همچنین آنچه را ک Block programming ه تایپ می‌کند ترجمه کند - بدون تایپ هیچ کدی!

 

تمرینات قابل تامل





:: برچسب‌ها: برنامه نویسی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: